15 kwietnia 2016

Drożdżowe na zakwasie

Od dawna nosiłam się z zamiarem zrobienia ciasta drożdżowego tylko na zakwasie. Poczytałam trochę i ochota mnie opuszczała. Albo trzystopniowa metoda zakwaszania, albo dodatek suszonych drożdży, albo jeszcze nie wiem co. A ja chciałam na samym. I wczoraj podjęłam próbę. Udaną i to bardzo! Ciasto jest pyszne, miękkie, waniliowe, maślane. Doskonałe. Jedna blaszka z wiśniami, jedna z samą kruszonką. Co mu trzeba najbardziej? Czasu. Czasu i jeszcze raz czasu. I wszystkie składniki muszą mieć temperaturę pokojową, a zakwas ma być dokarmiony wcześniej.

Drożdżowe 
130 g zakwasu pszennego
1 jajko
2 żółtka
150 g jogurtu naturalnego
500 g mąki pszennej
100 g cukru
2 łyżki ekstraktu waniliowego
1/2 łyżeczki soli
180 g miękkiego masła

Kruszonka
100 g mąki
50 g masła
50 g cukru

Wszystkie składniki wymieszaj i wyrób na jednolite, gładkie i miękkie ciasto. Chwilę to trwa. Podczas wyrabiania nie podsypuj mąką, możesz naoliwić dłonie olejem rzepakowym. Po dokładnym wyrobieniu zawiń miskę w folię i odstaw ciasto na godzinę. Gdy minie pół godziny odgazuj je. Po godzinie odgazuj jeszcze raz. Zawiń w folię i odstaw w chłodne miejsce. Moje ciasto stało około 14 godzin. Gdy już wyrośnie przełóż do blaszki, posyp kruszonką i odstaw do ponownego wyrośnięcia. Musi podwoić objętość. Piekarnik nagrzej do 200 stopni i piecz 10 minut w 200 stopniach, 30 minut w 180 stopniach.
Ciasto po wyrobieniu
Ciasto po 14 godzinach

6 komentarzy:

  1. Zrobiłem tak jak napisane w przepisie i wszystko się udało. Polecam ten przepis jako naturalne ciasto drożdżowe bez drożdży tylko na zakwasie pszennym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrobione, bardzo smaczne i ładnie się wyrabia.. Ja robiłam do drożdżówek z serem i makiem.. Polecam i dziękuję za przepis... Ciekawa sprawa z dodaniem jogurtu zamiast mleka...

    OdpowiedzUsuń
  3. A ile czasu zajmuje ponowne wyrośnięcia?

    OdpowiedzUsuń
  4. Wyrośnięcie oczywiście:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super przepis,korzystałam z niego wielokrotnie😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzień dobry, na jaka blaszkę jest ten przepis?

    OdpowiedzUsuń