22 czerwca 2015

Tarta Panna cotta z czereśniami




















Mój ulubiony, do tej pory, deser z czereśniami. Od kilku lat, przynajmniej raz w sezonie jest grany. Czereśnie do niego muszą być naprawdę dojrzałe i słodkie, a takie właśnie przyniósł nam sąsiad ze swojej działki:-) Przepis z Kwestii smaku, ja zwiększyłam ilość kremu i galaretki czereśniowej. Porcję kremu podwoiłam, a do galaretki dodałam po prostu więcej wody. Ciasto kruche trzeba naprawdę dobrze rozwałkować żeby było cieniutkie. Moje tym razem wyszło za grube, ale smaku tarty nie pogorszyło:-)


Ciasto kruche:
125 g mąki
80 g masła
50 g cukru pudru
1 żółtko

Krem panna cotta i galaretka z czereśni
250 g śmietanki kremówki 30%
80 g cukru
20 g żelatyny
1 laska wanilii lub 1 łyżka esencji waniliowej
kilka kropli z cytryny
sól
500 g czereśni + do dekoracji

Zagnieć ciasto kruche z podanych składników, posiekaj mąkę z zimnym masłem i cukrem pudrem na kawałki, dodaj żółtko i połącz składniki w gładkie ciasto. Rozpłaszcz, włóż do woreczka i schowaj do lodówki na pół godziny. Rozwałkuj na blacie podsypując mąką. Wyłóż ciastem formę na tartę, ponakłuwaj widelcem i schłodź w lodówce przez 15 minut. Piecz przez 20 minut w temperaturze 180 stopni  na złoty kolor. Ostudź.
Namocz połowę podanej ilości żelatyny w niewielkiej ilości zimnej wody . Podgrzej śmietankę prawie do zagotowania z połową podanej ilości cukru i ziarenkami wyłuskanymi z laski wanilii bądź esencją oraz kilkoma kroplami cytryny. Odstaw z ognia i dokładnie wymieszaj z żelatyną, do całkowitego jej rozpuszczenia. Zostaw do ostygnięcia i odczekaj aż trochę stężeje.
Czereśnie pokrój na połówki, wyjmij pestki. Gotuj je przez  5 minut drugą połową cukru i 50 ml wody oraz kilkoma kroplami soku z cytryny. Odstaw z ognia, dodaj resztę żelatyny, moczonej przez 10 min w zimnej wodzie, wymieszaj do całkowitego rozpuszczenia żelatyny. Ostudź i poczekaj  aż galaretka trochę stężeje.
Wyłóż lekko stężały krem panna cotta na ciasto, odczekaj aż całkiem stężeje, wyłóż czereśnie z galaretką. Wstaw do lodówki do stężenia, udekoruj całymi czereśniami.
Jaśminowo w całym domu

4 komentarze: